Van Taipei naar Whakapapa - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van freddymichiel - WaarBenJij.nu Van Taipei naar Whakapapa - Reisverslag uit Whakapapa Village, Nieuw Zeeland van freddymichiel - WaarBenJij.nu

Van Taipei naar Whakapapa

Door: Fred

01 December 2015 | Nieuw Zeeland, Whakapapa Village

Hi there mate!

We hebben inmiddels de stad Taipei achter ons gelaten. Het is een leuke stad dat aan de ene kant erg Westers aandoet door het gedrag van de mensen (voordringen en rennen voor een plek in de trein is hier ook dagelijkse business). Ook vind je hier veel westerse winkel ketens. Tevens zijn de meeste mensen ook erg modern gekleed. Als je wat verder het centrum uitloopt kom je in wat oudere wijken terecht wat meer Aziatisch aandoet. Hier zijn lokale markten niet meer te vergelijken met dat van de Nederlandse en liggen er hier en daar random vissenkoppen en andere ledematen.
We zijn net als elke andere toerist ook naar de 101 tower in geweest waar de lift je van verdieping 5 naar 89 brengt in 39 seconden! Het is (of was?) niet voor niets de snelste lift op aarde. Het uitzicht was mooi ondanks de vele grauwe afgetakelde gebouwen. Verder hebben we vooral veel door de stad geslenterd.

Op 26 november zijn we om 23.30 uur weer doorgevlogen naar Nieuw Zeeland via Brisbane. We kwamen uiteindelijk om 18.45 uur op 27 november aan in Auckland. Tussen Taipei en Nieuw Zeeland zit namelijk ook nog 5 uur tijdverschil. Het was dus een leuke dag in het vliegtuig en het wachten op luchthavens. Eenmaal aangekomen zijn we per bus naar het centrum van Auckland gereisd. Het was al laat en de jetlag was goed te voelen. We zijn daarom vrij snel gaan slapen. De volgende dag hebben we de campervan opgehaald en wat een prachtig ding! Het is al een oldie maar scheurt nog prima. We zijn daarna naar Piha Beach gereden. De weg daar naartoe was schitterend. De flora en fauna deed sub-tropisch aan en de idyllische wegen tussen de heuvels maakte het een leuke rit. Eenmaal aangekomen in Piha beach hebben we een leuke camping kunnen vinden vrijwel direct gelegen aan het strand. Piha beach is vooral bekend onder de surfers en je ziet er daarom ook veel surfers en hipster hippies. Aangezien wij surf skills hebben als een olifant hebben we een wandeling gemaakt richting de kitekite watervallen. Prachtige wandeling in een soort tropische bebossing met een mooie waterval op het einde.

De volgende dag hebben we de Tasman Lookout Track gelopen wat begint aan Piha beach. Adembenemend!! De natuur is zo ongelofelijk mooi en het uitzicht op de woeste zee en nog woestere surfboys maakte de wandeling helemaal af. Eigenlijk zijn er geen goede woorden voor het beschrijven van dit mooie stukje op aarde. Na de wandeling zijn we weer verder gaan rijden richting Rotorua. Dat Nieuw Zeeland vele gezichten kent hebben we meteen ondervonden, van de sub-tropische bebossing naar schapenweide en Engels aandoende heuvels in minder dan een uur rijden. Rotorua is een vulkanisch gebied waar in de omgeving en in de stad zelf veel natuurlijke hitte bronnen en geisers te vinden zijn. We hebben dezelfde dag nog een tour door de stad gedaan. De stad doet erg Amerikaans aan en was niet erg sfeervol. Veel rechte straten en een fastfood keten op bijna elke hoek van de straat. Het is wel een bijzondere gewaarwording dat je door de stad heen rook uit de grond ziet komen. Het lijkt op een afstand net of er ergens iets in de brand staat. Een zwavel geur is door de vele natuurlijke hitte bronnen ook een contante geur die je door de stad heen ruikt. Ook al is dit niet altijd even sterk. In de avond hebben we op de camping gekookt. In Nieuw Zeeland heeft elke camping een eigen keuken waar je goed kunt koken en alle benodigdheden te vinden zijn. Dit was een leuke verrassing voor ons aangezien wij geen camping spullen hebben meegenomen maar zo dus wel goed kunnen koken. De mensen in Nieuw Zeeland zijn ook uiterst vriendelijk en behulpzaam, al zijn ze op de weg snel aan het pushen en echte bumperklevers.

De volgende dag zijn we naar Wai-o-Tapu geweest. Dit is yellow stone alleen dan in Nieuw Zeeland. Heel indrukwekkend en interessant om dit gezien te hebben. Wel lekkere toeristen bende maar zeker de moeite waard. Het is nog steeds een actief vulkanisch gebied wat een rare gedachte is. Voor je gevoel kan het stuk grond elk moment verschuiven of inzakken en een krater veroorzaken. Na dit mooie stuk natuur gezien te hebben zijn we doorgereden naar Kerosene Creek. Dit is een beek waar door middel van stenen pools zijn gecreëerd. Door de natuurlijke hitte kun je hier in zwemmen. Dit hebben we echter niet gedaan omdat toen wij aankwamen de meeste mensen weg gingen en aangezien er overal thieves burn in hell stond was het niet echt een fijne gedachten om de campervan daar achter te laten zonder mede vans op het terrein. Tevens zag het water er ook niet echt uitnodigend uit. Om toch nog even te relaxen, zwemmen en wat zon mee te pakken zijn we naar Lake Tarawera geweest. Mooi meer en lekker rustig. Goede afsluiter van de dag.

We zijn vandaag, 1 december, weer verder gereden naar Whakapapa waar we nu ook op de camping staan. Vanuit hier willen we morgen de Tongariro Alpine Track lopen. Het schijnt een schitterende wandeling te zijn tussen vulkanisch landschap van 6 tot 8 uur. We hopen dat dit door gaat, is namelijk erg afhankelijk van het weer. Om beetje in de stemming te komen hebben we vandaag al een kleine track gelopen. Elke wandeling is weer anders door de grote afwisseling van natuur.

Shoppen hebben we nog niet gedaan dus nog geen souvenirs voor CPS members kunnen scoren. Wel erg benieuwd naar het 5 December gedicht. It better be good! Mijn handbagage werd op Schiphol daarom namelijk driedubbel gecontroleerd (geen grapje!). Maar het zit nog dicht!

Heel veel liefs en groetjes,

Frederique & Michiel

• 03 December 2015 - 11:36

CPS-Ops:

Haihai,
    Malika, Helga en Mart. zijn erg benieuwd naar de woestere surfboys. Wat moeten we ons daarbij voorstellen?
    Het klinkt verder allemaal mooi en afwisselend. Hopelijk wordt het jullie niet te heet onder de voeten. :)
    Veel plezier met de Sinterklaasviering. Het gedicht was de check dubbel en dwars waard. Of course!

• 04 December 2015 - 03:09

Je moet denken aan Kevin Costner in zijn wilde jaren...